Yapım: 1969 | İran
Yönetmen: Dariush Mehrjui
Senaryo: Dariush Mehrjui
Başroller: Ezzatolah Entezami, Ali Nassirian, Jamshid Mashayekhi
Pehlevi rejimine açıkça eleştiri getiren Dariush Mehrcuyi’nin
İnek filmi Şah’ın damadının başında bulunduğu Kültür ve Sanat
Bakanlığı tarafından yasaklandı, ancak iki yıl sonra filmin jeneriğine
hikâyenin 50 yıl önce, yani Pehlevi rejiminden çok önce geçtiğini gösteren bir
ibarenin eklenmesiyle gösterim izni alınabildi.
Filmin hikâyesi ve senaryosu
psikolog Gulam Huseyin Saidi’ye aittir. Köydeki tek ineğin sahibi olan Meşhedi
Hasan’ın adeta canından çok sevdiği ineği, Hasan’ın köyde olmadığı bir dönemde
hastalanır ve köylü tarafından kesilip, gömülür.
Hasan’ı üzmek istemeyen köylüler Hasan’a ineğin kaçtığını söylerler, fakat
Hasan gerçeği anlar ve kendisini ahıra kapatır ve inek gibi yaşamaya başlar.
Gav filmi imam Humeyni tarafından da çok
beğenilip devrimden sonra gösterime koyulur. Ali Şeriati ise alinasyonu[3]
ve insanın modernizm karşısında yabancılaşmasını anlatırken bu filme atıfta
bulunur. Şeriati, bu film için; “İran’da üretilen en insanî film, bu inek filmidir[4]” der, ne var ki o
dönemler sansüre uğrar[5].
Humeyni'nin film hakkında görüşleri.
Bana göre filmin en etkileyici sahnesi yukarıda fotoğrafını gördüğünüz kare. Meşhasan'ın üzüntüsü çok gerçekçi idi.
Hasan ile İslam'ın isimlerinin başına gelen Meş eki nedir diye merak ediyorsanız küçük bir not; Meşhed'deki İmam Rıza türbesini ziyaret eden bir Şii, geleneklere göre artık yarım hacı sayılır ve ismine bu ünvan eklenir.
Filmin yönetmeni; Dariush Mehrjui...
[1] Fatin Kanat, İran Sinemasında Kadın, Dipnot Yayınları
2007, s:31
[2] [2] Boğaziçi Üniversitesi Mithat Alam Film Merkezi http://www.mafm.boun.edu.tr/files/312_iran_sinemasi.pdf
[3] Alinasyon, âline [aliéner] kökünden gelmekte olup
insana cinin hulul etmesi [girmesi] anlamına gelmektedir. İşte bu anlamda,
eskiden, deliren biri için, “kendinden uzaklaştı, kendini tanımıyor, aklını
yitirmiş, kendinde değil, bir başkası oldu” derlerdi. Yani divane ve mecnun
olmuş; cin [div] ona hulul etmiş [aline olmuş] ve aklını, duygusunu ve
kişiliğini yiyerek onun insanî kimliğinin ve bireysel kişiliğinin yerine
geçmiştir; o kendisini duymamaktadır, cini kendisi sanmaktadır. [ Ali Şeriati, İSLAM
BİLİM; DERS-8 ]
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder